از گسترده ترین دستگاه های موسیقی ایران میتوان به دستگاه ماهور اشاره کرد.
این دستگاه موسیقی حدود ۵۰ گوشه دارد که بیشتر به سمت موسیقی شاد و در جشن ها استفاده میشود.
دستگاه ماهور دارای سه بخش زیر و بم و میانی است.
که همه گوشههای آن به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت میکنند.
ماهور را در عرفان به آغاز روز و شروع زندگی و جوانی تعبیر میکنند.
به ماهوری که گام آن از دو شروع شود ماهور دو میگویند.
یعنی نت شاهد آن دو میباشد و در تار وسه تار با کوک «دو-سل-دو-دو» نواخته میشود.
در ماهور دو همه پردهها همنام نت ها هستند یعنی به ترتیب دو – ر – می– فا – سل – لا – سی – دو.
به بیان دیگر ماهور دو همانند گام ماژور دو در موسیقی کلاسیک است.
برای ویلن و کمانچه معادل آن ماهور «ر» میباشد که شاهد آن نت «لا» است و نت های «فا» و «دو» نیز دیز میشود.
گوشههای اصلی و زیر مجموعههای آنها
درآمد: ( نت شاهد آن نت اول گام است یعنی «دو»)
گوشه گشایش(داد): ( نت شاهد آن نت دوم گام است یعنی «ر»)
گوشه شکسته: ( نت شاهد آن نت پنجم گام است یعنی «سل»)
گوشه دلکش: ( نت شاهد آن نت پنجم گام یعنی سل است )
گوشه عراق: ( نت شاهد آن نت هشتم گام یعنی دو است )
گوشه راک: (شاهد و ایست آن نت دو یک اکتاو بالاتر از شاهد و ایست درآمد است)
گوشه فیلی: (شاهد آن فاصله درست پنجم بالاتر از درآمد یعنی «سل» میباشد و ایست آن می کرن که البته درصورت بازگشت به ماهور ایست آن مطابق با ایست ماهور خواهد بود)
گوشههای ضربی
کرشمه
مجلس افروز
خسروانی
چهار پاره
زنگوله
نام گوشه و رنگها
درآمد
کرشمه
آواز
مقدمه داد
داد
مجلس افروز
خسروانی
دلکش
خاوران
طرب انگیز
نیشابورک
نصیرخوانی – توسی
چهارپاره – مرادخوانی
فیلی
ماهور صغیر
آذربایجانی
حصار ماهور – ابل
زیرافکن
نیریز
شکسته
عراق
نهیب
محیر
آشورآوند
اصفهانک
حزین
کرشمه
زنگوله
راک هندی
راک کشمیر
راک عبداله
کرشمه راک
سفیر راک
رنگ حربی
رنگ یک چوبه
رنگ شلخو
ساقی نامه
معرفی ساز قره نی یا کلارینت کوچک
آموزش مضراب زدن برای ساز سه تار
چرا مکلارن شاسیبلند نخواهد ساخت؟!